Hushållningssfärens personuppgiftspolicy - Information om behandling av dina personuppgifter
Version 14 maj 2024
Sveriges 15 hushållningssällskap (tillsammans ”Hushållningssfären”, ”vi”, ”våra” eller ”oss”) har en gemensam portal (”Portalen”). Denna personuppgiftspolicy syftar till att informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter i Portalen samt hur vi arbetar för att skydda din integritet i enlighet med GDPR. Hushållningssällskapens IT-system är framtagna för att skydda sekretessen, integriteten och begränsa tillgången till personuppgifter. Vi har dessutom noga uppbyggda rutiner för hur personuppgifter behandlas och av vem. I Portalen har vi säkerställt att endast behörig personal behandlar och har tillgång till identifierbara personuppgifter och vi använder dem endast för de ändamål som vi har redovisat i denna policy.
Huvudsaklig personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter är det hushållningssällskap som du har ingått avtal med eller annars lämnat personuppgifter till, eller som har erhållit personuppgifter om dig från tredje part.
Denna policy reglerar behandling som sker inom Portalen. I Portalen kommer hushållningssällskapen att dela uppgifter mellan sig i syfte att kunna erbjuda dig bästa möjliga service. Hushållningssällskapen har därför gemensamma kund- och medlemsregister på Portalen med uppgifter om dig som kund, bestående av personnummer, medlemsnummer, namn, kontaktuppgifter och uppgifter om dina engagemang och förtroendeuppdrag inom Hushållningssfären samt vilket gille, sällskap och/eller distrikt du tillhör. Behandlingar sker bland annat för automatisk adressuppdatering, samordning av hushållningssällskapens information, jävsprövning, utveckling av produkter och tjänster, rådgivning och marknadsföring till dig. För behandlingar i gemensamma kundregister är hushållningssällskapen gemensamt personuppgiftsansvariga. Hushållningssällskapen har därför ingått ett så kallat datadelningsavtal, för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas i enlighet med GDPR och denna personuppgiftspolicy. All behandling av personuppgifter som respektive hushållningssällskap genomför utanför Portalen är respektive hushållningssällskaps ansvar och regleras inte genom denna policy.
Vilka de personuppgiftsansvariga hushållningssällskapen inom Hushållningssfären är hittar du här.
Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter får du gärna höra av dig till oss på dataskyddsombud@hushallningssallskapet.se eller via kontaktuppgifterna i avsnitt 6.
Vilken typ av behandlingar (vilket är ett samlingsbegrepp i EU:s dataskyddsförordning (”GDPR”) för åtgärder kopplade till dina personuppgifter) som vi utför avseende dina personuppgifter, beror på i vilket sammanhang du kommer i kontakt med oss, och i vilken egenskap du agerar. För att underlätta för dig, har vi delat in policyn i olika kategoriavsnitt utifrån vilka tjänster du använder hos oss, exempelvis om du är kund till något av hushållningssällskapen, eller om du kontaktar oss för rådgivning, där du under respektive kategori kan läsa om vilka behandlingar som utförs.
Efter kategoriavsnitten följer information i flera avsnitt som är gemensamma för samtliga typer av tjänster. I dessa avsnitt kan du bl.a. läsa om vilka vi delar dina personuppgifter med, var vi behandlar dina personuppgifter, vilka rättigheter du har gentemot oss, samt hur du kan komma i kontakt med oss. Nedan kan du ta dig till respektive avsnitt:
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med vilka personuppgifter vi samlar in och framför allt hur vi behandlar dem. Den här policyn täcker därför nödvändig information om detta, varför vi tycker det är viktigt att du läser och förstår informationen.
Vi ber dig observera att Portalen innehåller länkar till webbplatser som hanteras av någon annan än oss. Dessa webbplatser har (eller ska ha) egna bestämmelser om hur det företaget behandlar personuppgifter. Vi har ingen kontroll över vad som händer där, och kan inte heller ta ansvar för det. Om du använder dessa webbplatser, bör du därför titta närmare på den webbplatsens integritetspolicy.
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Som ett första steg i att inleda en relation med dig, samlar vi in grundläggande information om dig och/eller ditt företag eller din arbetsgivare för att kunna identifiera dig och registrera dig som kund, medlem eller partner hos oss. | Från dig:
|
Vårt berättigade intresse av att vidta förberedande åtgärder på begäran av dig innan vi ingår ett avtal med dig eller företaget du representerar. | Denna behandling pågår under registreringen och därefter under tiden för vårt avtalsförhållande. Om vi inte haft någon kontakt med dig under en tidsperiod om 18 månader, kommer vi att gallra dina personuppgifter, med undantag för vad som måste sparas för att efterleva tillämplig lagstiftning. |
*Ditt personnummer behandlas endast i begränsad omfattning för att du ska kunna identifiera dig och logga in på Portalen, alternativt i det fall personnumret också utgör organisationsnumret för en enskild firma som registrerar sig som kund, medlem eller partner hos oss.
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Vi samlar in dina personuppgifter, genom att du lämnar uppgifterna till oss, exempelvis genom att du skickar ett mail, chattmeddelande eller sms till oss, eller genom ett telefonsamtal med dig. De uppgifter som du lämnar kommer att användas för ändamålet att besvara dina frågor. Om dina personuppgifter behandlas i Portalen till följd av att du är närstående, skiljeman, motpartsombud, vittne eller annan förekommande tredje person i ett specifikt rådgivningsärende eller rättslig process samlar vi in dina personuppgifter genom den kund som rådgivningsärendet berör. Vi behandlar enbart basinformation om nämnda personer som inte är kunder eller medlemmar. | Utöver Basinformationen behandlar vi följande
uppgifter från dig:
|
För att kunna fullgöra avtalet med dig eller företaget du representerar. | Denna behandling pågår så länge det krävs för vårt fullgörande av avtalet. Fakturaunderlag sparas i enlighet med tillämplig lagstiftning. |
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Vi samlar in dina personuppgifter och använder dem för att hantera köp, leveranser och reklamationer av, samt betalning för, våra tjänster och produkter. | Utöver Basinformationen behandlar vi följande
uppgifter från dig:
|
För att kunna fullgöra avtalet med dig eller företaget du representerar. | Denna behandling pågår så länge det krävs för vårt fullgörande av avtalet. Fakturaunderlag sparas i enlighet med tillämplig lagstiftning. |
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Vi samlar in dina personuppgifter och använder dem för att kontakta dig via e-post, sms eller telefon. | Från dig:
I vissa fall, när du särskilt uppgett det, kan följande information behandlas för att anpassa sådana utskick till att vara relevanta för dig: |
Utskick av nyhetsbrev från ett hushållnings-sällskap till dess egna medlemmar och kunder sker i enlighet med hushållnings-sällskapets berättigade intresse att kunna förmedla sina tjänster och erbjudanden till dig. | Denna behandling pågår så länge som vi har ditt samtycke (dvs. till dess du drar tillbaka ditt samtycke, mer information om din rätt att återkalla ditt samtycke hittar du i avsnitt 4.8). |
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Vi samlar in dina personuppgifter och använder dem för att kontakta dig via e-post, sms eller telefon | Från dig:
I vissa fall, när du särskilt uppgett det, kan följande information behandlas för att anpassa sådana utskick till att vara relevanta för dig: |
Marknadsföring från ett hushållnings-sällskap till dess egna medlemmar och kunder sker i enlighet med hushållnings-sällskapets berättigade intresse att kunna förmedla sina tjänster och erbjudanden till dig. Marknadsföring från ett hushållnings-sällskap till ett annat hushållnings-sällskaps medlemmar och kunder sker med stöd av mottagarnas samtycke. |
Denna behandling pågår så länge som vi har ditt samtycke (dvs. till dess du drar tillbaka ditt samtycke, mer information om din rätt att återkalla ditt samtycke hittar du i avsnitt 4.8). |
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Vi använder dina insamlade personuppgifter för att genomföra marknads- och kundanalyser, i syfte att kunna tillhandahålla relevanta och anpassade produkter och tjänster, information och erbjudanden. Sådana analyser kan i vissa fall inbegripa enklare profilering. I den mån profilering skulle komma att ske profilerar respektive hushållningssällskap enbart sina egna kunder och medlemmar. | Från dig:
|
Marknadsföring från ett hushållnings-sällskap till dess egna medlemmar och kunder sker i enlighet med hushållnings-sällskapets berättigade intresse att kunna förmedla sina tjänster och erbjudanden till dig. Eftersom respektive hushållnings-sällskap enbart profilerar sina egna medlemmar eller kunder, samt att det rör sig om enklare profilering, är den rättsliga grunden för behandlingen vårt berättigade intresse av att skapa oss förståelse för våra kunder och marknader för att kunna utveckla och anpassa våra produkter och tjänster, information och erbjudanden efter marknaden. Du har rätt att invända mot denna behandling. Mer information om din rätt att invända hittar du i avsnitt 4.5. |
Denna behandling pågår under registreringen och därefter under tiden för vårt avtalsförhållande. Om vi inte haft någon kontakt med dig under en tidsperiod om 18 månader, kommer vi att gallra dina personuppgifter, med undantag för vad som måste sparas för att efterleva tillämplig lagstiftning. |
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför | Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån | Vad är vår rättsliga grund för behandlingen? | Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet? |
---|---|---|---|
Vi samlar in dina personuppgifter, genom att du lämnar uppgifterna till oss, exempelvis genom att du skickar ett mail, chattmeddelande eller sms till oss, eller genom ett telefonsamtal med dig. De uppgifter som du lämnar kommer att användas för ändamålet att besvara dina frågor. | Från dig:
|
Vårt berättigade intresse av att kunna erbjuda dig kundtjänst. | Denna behandling pågår så länge som ärendet som du begärt kundtjänst för är igång |
Vi utför ibland vissa kund- och marknadsanalyser som kan inbegripa viss enklare profilering av dig, i enlighet med punkt 1.5 ovan. Analyserna sker i syfte att skapa oss förståelse för våra kunder och marknader så att vi kan utveckla och anpassa dels våra produkter och tjänster, dels vår information och våra erbjudanden, efter marknaden.Inga automatiska beslut fattas baserat på sådan profilering. I den mån profilering skulle komma att ske profilerar respektive hushållningssällskap enbart sina egna kunder och medlemmar. Enligt samma princip sker inga marknadsföringsutskick från ett hushållningssällskap till ett annat hushållningssällskaps medlemmar eller kunder.
För vissa ändamål behandlar vi dina personuppgifter och förlitar oss på vårt berättigade intresse som rättslig grund för behandlingen. Vid bedömning av den rättsliga grunden förlitar vi oss på ett intresseavvägningstest genom vilket vi har fastställt att våra legitima intressen för behandlingen väger tyngre än ditt intresse och din grundläggande rättighet att inte få dina personuppgifter behandlade. Vi har angivit vårt berättigade intresse i tabellerna ovan. Vänligen kontakta oss ifall du vill läsa mer om hur vi har gjort detta test. Våra kontaktuppgifter hittar du i avsnitt 6.
Om vi behandlar dina personuppgifter enligt avsnitt 1, kan några eller samtliga av dessa personuppgifter komma att delas med vissa särskilda mottagare. När vi delar dina personuppgifter ser vi till att mottagaren behandlar dem i enlighet med denna personuppgiftspolicy, genom att bland annat ingå dataöverföringsavtal eller personuppgiftsbiträdesavtal med mottagarna. Avtalen säkerställer att dina uppgifter behandlas i enlighet med GDPR och denna integritetspolicy. Vi vill understryka att vi inte säljer dina personuppgifter till någon tredje part.
Mottagare: Hushållningssällskap inom Hushållningssfären.
Syfte och rättslig grund: Portalen är gemensam för samtliga hushållningssällskap inom Hushållningssfären. Syftet med Portalen är att vissa uppgifter ska delas mellan hushållningssällskapen inom Hushållningssfären, för att kunna samordna vissa delar av deras arbete. Vi har ett berättigat intresse av att göra det. Om delning av dina personuppgifter är nödvändiga för att fullfölja det intresset, och intresset väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade, kan delning ske på den lagliga grunden berättigat intresse.
Mottagare: Vi har avtal med andra företag som utför vissa tjänster å våra vägnar. Dessa tjänster omfattar bl.a. betallösningar, transporter, marknadsföring, kommunikation, rekrytering, utveckling av nya produkter/tjänster, identifieringslösning med hjälp av BankID och IT-tjänster. Dessa företag får tillgång till dina personuppgifter i den utsträckning de behöver dem för att fullgöra sitt uppdrag, men de får inte använda eller dela uppgifterna för andra ändamål.
Syfte och rättslig grund: Vi behöver ibland få tillgång till tjänster från andra företag. Då har vi ett berättigat intresse att kunna få tillgång till dessa. Om delning av dina personuppgifter är nödvändiga för att fullfölja det intresset, och intresset väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade, kan delning ske på den lagliga grunden berättigat intresse. Dessa företag får dock inte behandla eller använda dina personuppgifter för några andra ändamål än att utföra tjänsterna under avtalet.
Mottagare: Polismyndigheten, Kronofogdemyndigheten, Jordbruksverket eller andra myndigheter och domstolar.
Syfte och rättslig grund: Enligt lag är vi skyldiga att dela personuppgifter med vissa myndigheter, exempelvis enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Delning kan också ske i vissa fall, när du uppmanat oss att göra det. Således kan delning till myndigheter ske på de lagliga grunderna skyldighet att fullgöra en rättslig förpliktelse eller samtycke.
Du har rätt att invända mot delningen av dina personuppgifter, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall. Mer information om din rätt till invändning hittar du i avsnitt 4.5.
Samtliga mottagare som beskrivs ovan finns i länder inom EU/EES. Det system vi använder för Portalen tillhandahålls dock indirekt av Microsoft, som är ett amerikanskt bolag. Det finns således en risk att vissa personuppgifter i Portalen kan komma att överföras till USA. Vi har därför vidtagit lämpliga åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter är tillräckligt skyddade i denna situation. Vi har ett personuppgiftsbiträdesavtal med den svenska leverantören av systemet, som säkerställer att skyddsåtgärder måste vidtas vid eventuell överföring till USA. Leverantören och Microsoft har vidare ingått avtal med EU-kommissionens standardavtalsklausuler enligt genomförandebeslut 2001/497/EC, 2010/87/EU eller 2021/914/EU utan ändringar eller tillägg som står i strid med klausulerna. Avtalet inkluderar även kompletterande skyddsåtgärder för att minimera de risker som finns vid överföring till USA och som förhindrar Microsoft att få tillgång till personuppgifterna i klartext.
Rätt att få kopia – Vill du få ytterligare information om överföringar till länder utanför EU/EES, eller om du vill ta del av en kopia av den skyddsåtgärd som vi använt oss av, kan du kontakta oss enligt de kontaktuppgifter som anges i avsnitt 6 nedan.
Du har enligt gällande lagstiftning rätt att tillvarata vissa rättigheter då vi behandlar dina personuppgifter. Nedan beskriver vi respektive rättighet, och vad den innebär för dig i förhållande till de personuppgifter vi behandlar. Vill du läsa mer om vad Integritetsskyddsmyndigheten skriver om dessa rättigheter, finns länkar under varje avsnitt till relevant sida på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Om du vill tillvarata någon av dessa rättigheter, veta mer, eller har frågor, får du gärna höra av dig till oss på dataskyddsombud@hushallningssallskapet.se , eller via de kontaktuppgifter som anges i avsnitt 6 nedan.
Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. I denna integritetspolicy beskriver vi generellt vilka personuppgifter som behandlas av oss i olika sammanhang. Om du vill veta mer om huruvida vi behandlar just dina personuppgifter, och i vilken omfattning detta sker, kan du kontakta oss enligt ovan och begära information om vilka personuppgifter vi behandlar.
Vill du läsa mer om rätten till information – se här.
Vi kan även förse dig med en kopia, ett s.k. registerutdrag, av de personuppgifter som behandlas av oss. I registerutdraget lämnar vi information om bl.a. vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, vad personuppgifterna används till, hur länge uppgifterna kommer att sparas, vilka personuppgifterna har delats med och varifrån uppgifterna kommer.
Vill du läsa mer om rätten till tillgång – se här.
Vi strävar efter att alltid ha korrekta personuppgifter om dig och uppdatera dessa när så behövs. Om du upptäcker att vi ändå behandlar inkorrekta uppgifter om dig, har du har rätt att kontakta oss enligt ovan för att få dessa rättade. Du har även rätt att be oss komplettera ofullständiga uppgifter om detta är relevant utifrån de ändamål som dina uppgifter behandlas, genom att lämna oss ytterligare information.
Vill du läsa mer om rätten till rättelse – se här.
Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter. Denna rättighet är dock inte absolut. För att vi ska radera dina uppgifter måste vissa förutsättningar föreligga. Exempelvis kan du ha rätt att få uppgifter raderade om dessa inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in, om du återkallar ditt samtycke eller om du invänt mot att vi använder dina uppgifter för direktmarknadsföring.
Rätten till radering är också begränsad för det fall något undantag är tillämpligt för uppgifterna i fråga. Exempelvis har vi rätt att behålla uppgifterna om det krävs för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Vill du läsa mer om rätten till radering – se här.
Du har alltid rätt att göra invändningar mot vår behandling, om den rättsliga grunden för behandlingen (denna anges vid de olika behandlingar ovan i avsnitt 1.) är att den är nödvändig för ändamål som rör vårt berättigade intresse.
Om du invänder har vi inte rätt att behandla uppgifterna längre, om vi inte kan påvisa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Om vi anser oss ha sådana berättigade skäl, eller om uppgifterna behövs för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk, kommer vi att meddela dig om detta och om skälen för bedömningen.
Du kan också invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, inklusive profilering. Om du gör det kommer vi att upphöra med behandlingen för dessa ändamål. Alla digitala utskick av marknadsföring innehåller en möjlighet att avprenumerera från sådana utskick. Du kan också invända mot sådan behandling genom att anmäla det till oss via Portalen.
Vill du läsa mer om rätten att invända – se här.
Du kan begära att behandling av dina uppgifter begränsas, exempelvis om du inte tycker att uppgifterna vi har om dig är korrekta, om du anser att behandlingen är olaglig. Du kan även begära att personuppgiftsbehandlingen begränsas under den tid som vi kontrollerar om vårt berättigade intresse väger tyngre än ditt integritetsintresse när du invänt mot behandlingen (se mer om detta under avsnitt 4.5 ovan).
Vill du läsa mer om rätten till begränsning – se här.
Om den lagliga grunden för vår behandling är samtycke eller fullgörande av avtal har du rätt att få personuppgifter som du lämnat till oss utlämnade i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Detta förutsätter dock att behandlingen sker automatiserat (dvs. inte i fysisk form på papper). Om det är tekniskt möjligt, och du önskar det, kan vi överföra dina uppgifter till någon annan personuppgiftsansvarig.
Vill du läsa mer om rätten att flytta personuppgifter (dataportabilitet) – se här.
Du kan när som helst återkalla hela eller del av det samtycke som du lämnat, med effekt från och med återkallelsen (dvs. den behandling av personuppgifter som vi har utfört innan återkallelsen påverkas inte). Detta kan du göra genom att kontakta oss via kontaktuppgifterna i avsnitt 6. Vid direktreklam via e-post kan återkallelse ske genom en länk i det aktuella utskicket.
Du kan ge in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (eller till en annan tillsynsmyndighet) om du anser att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med gällande lagstiftning.
Vill du läsa mer om rätten att inge klagomål – se här.
För att skydda din integritet kan vi, om behövligt, kräva att du styrker din identitet när du kontaktar oss för att tillvarata dina rättigheter.
Vi hanterar din begäran om att tillvarata dina rättigheter skyndsamt. Din begäran besvaras normalt inom en månad från dagen då begäran inkom till oss. Endast vid en ovanligt komplicerad begäran, eller om vi mottagit ett stort antal begäranden, kan svarstiden förlängas med upp till två månader. Om en förlängning av svarstiden görs, kommer du att underrättas om det.
Vi kan komma att göra ändringar i integritetspolicyn om detta är nödvändigt för att beskriva hur vi behandlar dina personuppgifter. Alla sådana ändringar publiceras här på webbplatsen, varför du bör läsa igenom integritetspolicyn med jämna mellanrum samt varje gång du använder dig av våra tjänster. Om ändringarna är väsentliga, såtillvida att de är av avgörande betydelse för vår behandling av dina personuppgifter, så kommer du få ett meddelande om detta 30 dagar i förväg via antingen Portalen eller via e-post, i de fall du har angivit det.
Om du har några frågor eller synpunkter angående behandlingen av dina personuppgifter kan du i första hand vända dig till vårt Dataskyddsombud via e-postadressen nedan. Du kan också höra av dig till oss direkt via kontaktuppgifterna nedan.
DATASKYDDSOMBUD
Adress: Hushållningssällskapens Förbund, Dataskyddsombud, Drottninggatan 95 B, Box 451 57, 104 30 Stockholm.